wtorek, 3 września 2019

Piotr Górski "Krewni"



Trochę przyszło mi poczekać na kolejne spotkanie z komisarzem Sławomirem Krukiem. Ostatnimi czasy jego działania koncentrowały się na odnalezieniu dowodów świadczących o niewinności pani prokurator Marty Krynickiej. Czy mu się to udało? Nie zdradzę, a wszystkich zaintrygowanych odsyłam do poprzedniego tomu zatytułowanego „Gorszy”. Tym razem Kruk będzie musiał odnaleźć mordercę młodej kobiety –Barbary Malewskiej. Droga prowadząca ku rozwiązaniu tegoż śledztwa okaże się bardzo wyboista. Nawet rodzina ofiary nie ułatwi pracy komisarzowi, bowiem chcą wymierzyć sprawiedliwość na własną rękę. Kruk musi zdążyć przed nimi. 

Znając poprzednie tomy cyklu o gdańskim mundurowym pozwoliłam sobie oczekiwać wiele od kolejnej części. Muszę przyznać, że się nie zawiodłam. Kruk nadal jest gliną nieidealnym, który pragnie dobrze wykonać swoją robotę, jednocześnie borykając się ze swoimi osobistymi problemami. Niby wdziera się tutaj pewna schematyczność, którą przede wszystkim zauważą wielbiciele książek kryminalnych, jednak nawet ona nie odbiera głównemu bohaterowi charyzmy. Intryga, z którą musi się zmierzyć komisarz zaintrygowała mnie i sprawiła, że wytrwale odkrywałam kolejne elementy tych „puzzli”, by dotrzeć wreszcie do odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Dodam, że autor tworzy kolaż z aktualnych wydarzeń i tych z przed lat, z którego wyłania się smutny, zatrważający i jak już wiemy tragiczny obraz kilku rodzin. 

Klimatem „Krewni” przywodzą mi na myśl pierwszy tom. Tutaj znów poczułam, że aura powieści gęstnieje i mnie otacza. Z pewnością takie wrażenie potęguje fakt, że środowisko, w którym toczy się akcja jest bardzo zawężone. Ponadto w poprzednim tomie tłem dla kluczowych wydarzeń stały się konotacje świata kryminalnego z politycznym ukazując ułomną naturę człowieka. Owszem, autor nadal odsłania przed czytelnikiem ludzkie słabości, jednak tym razem ich ramy zawęża do konkretnych postaci. 

„Krewni” to kryminał skonstruowany z dużą starannością i dbałością o detale. Intrygujące postaci, sprawnie poprowadzona akcja i lekkie pióro autora sprawiają, że opowieść o komisarzu Kruku jest po prostu wiarygodna.


P. Górski – Krewni

stron: 432
wyd. Harper Collins 2019

2 komentarze:

  1. Nie słyszałam wcześniej o tej serii więc co za tym idzie nie czytałam poprzednich tomów, ale postaram się nadrobić zaległości. [Kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  2. Spotkanie z komisarzem Krukiem jeszcze przede mną. Lubię, gdy autor kryminału wytworzy w książce specyficzną, gęstniejącą aurę - czyta się wtedy z emocjami i prawdziwą przyjemnością.
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń